Polski Tabor Szynowy – Wagon
Historia
Historia firmy przedstawiała się następująco
- W 1920 roku położono kamień węgielny pod budowę Fabryki Wagonów L. Zieleniewski, która była częścią koncernu Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów L. Zieleniewski S.A. i jednocześnie powołano spółkę akcyjną "Wagon".
- W 1921 roku zakończono budowę pierwszej hali i zamontowano pierwszy wagon.
- W 1922 roku zakończono budowę drugiej hali i rozpoczęto naprawę wagonów.
- W latach 20. XX wieku rozpoczęto budowę elektrowni, parowozowni, tartaku oraz budynków zarządu.
- 30 listopada 1926 roku podjęto decyzję o sprzedaży przedsiębiorstwa państwu.
- W 1927 roku państwo wykupiło fabrykę, co skutkowało utworzeniem Warsztatów Wagonowych w Ostrowie Wielkopolskim.
- W 1929 roku przedsiębiorstwo przekształcono w Warsztaty Kolejowe II Klasy, a do struktur dołączono Warsztaty Kolejowe w Skalmierzycach.
- W 1939 roku fabrykę przejęli Niemcy.
- W 1945 roku nastąpiła nacjonalizacja zakładu.
- W 1950 roku utworzono Warsztaty Mechaniczne Kolei Państwowych nr 11.
- W 1952 roku fabrykę włączono w struktury PKP, tworząc Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Ostrów".
- W 1961 roku ZNTK "Ostrów" otrzymały uprawnienia przedsiębiorstwa patronackiego w stosunku do pozostałych zakładów branży wagonowej, a utworzono Centralne Biuro Konstrukcyjne.
- W latach 60. i 70. XX wieku rozpoczęto budowę elektrociepłowni i kuźni metali.
- W 1970 roku nadano zakładowi imię Powstańców Wielkopolskich, a funkcjonował pod nazwą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Ostrów im. Powstańców Wielkopolskich.
- W 1995 roku fabryka przystąpiła do programu prywatyzacji.
- W 1996 roku pracownicy zostali uwłaszczeni i stali się właścicielami 15% akcji zakładu.
- W 1999 roku zmieniono nazwę fabryki na "Fabryka Wagon".
- W 2004 roku zakład ogłosił upadłość.
- W tym samym roku przedsiębiorstwo zostało sprzedane firmie "Antra", a kuźnia została przeniesiona do spółki Forge & Parts Sp. z o.o. Następnie kuźnia i elektrociepłownia zostały zlikwidowane, a spółka Forge & Parts również została sprzedana.
- W 2005 roku fabryka zmieniła nazwę na "Europejskie Konsorcjum Kolejowe WAGON".
- W 2006 roku na terenie dawnej kuźni powstała nowa firma Kuźnia Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o., specjalizująca się w produkcji artykułów metalowych, części i przyrządów dla przemysłu kolejowego, stoczniowego i maszynowego. Firma świadczyła również usługi tokarskie, spawalnicze oraz montaż konstrukcji stalowych.
- W 2010 roku nowym właścicielem zakładu został Andrzej Świerczek.
- W 2020 roku Europejskie Konsorcjum Kolejowe Wagon Sp. z o.o. ogłosiło upadłość likwidacyjną.
- W 2022 roku Agencja Rozwoju Przemysłu wykupiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a zakład rozpoczął funkcjonowanie pod nazwą Polski Tabor Szynowy - Wagon Sp. z o.o.
W 2004 roku ogłoszono kontrolowaną upadłość fabryki, co spowodowało poważne komplikacje związane z postawą właścicieli. W sporze interweniował m.in. ówczesny wicepremier Jerzy Hausner. Pomimo tych trudności zakład kontynuował swoją działalność i stopniowo odbudowywał swoją pozycję na rynku, dzięki stałym zamówieniom spółki PKP Cargo. W 2005 roku fabryka została sprzedana przedsiębiorstwu „Antra"” z Rudy Śląskiej i zmieniła nazwę na Europejskie Konsorcjum Kolejowe „Wagon”. W przypadku spółki „Forge & Parts”; nie przeprowadzono postępowania upadłościowego, a po likwidacji została sprzedana przedsiębiorstwu „Pantra” ze Stalowej Woli. Zarówno dawna „Fabryka WAGON”, jak i „Kuźnia Ostrów Wielkopolski” kontynuowały produkcję części, jednak pod innymi nazwami i w ramach nowych spółek. Na terenie dawnej fabryki wagonów znalazły swoją siedzibę różne instytucje i przedsiębiorstwa, takie jak Ośrodek Badań Psychologiczno-Psychiatrycznych, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi – wydział zamiejscowy w Ostrowie Wielkopolskim, Liceum Polsko-Kanadyjskie im. Aleksandra Grahama Bella, oraz Gimnazjum Polsko-Kanadyjskie. Ponadto Ośrodek Lecznictwa Kolejowego, który wcześniej działał przy fabryce, został przekształcony w niezależny od kolei Ośrodek Leczenia Kompleksowego POZ. W 2007 roku część terenów fabrycznych została włączona do podstrefy Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.